11.11.2009

Ønskeliste.....


Jeg husker med lengsel tilbake på min egen jul som liten, ønskelisten var lang som en dorull omtrent...og hver jul ble noen få av alle ønskene oppfyllt.


I disse dager spør stadig beteforeldre og familie hva våre barn ønsker seg til jul......det er ikke lett nei!! For disse søte to små jenter på 7 og 10 år, de har jo alt.........minstejenta ønsker seg glansbilder og den største ønsker seg ny ransel! Det er jo flott at de klarer å finne noe da.....det jeg lurer på det er om vi i det hele tatt har det bedre nå enn før??? I den senere tid har jeg begynt å tenke mer og mer over dette bruk og kast opplegget vårt. Vi er jo nesten gale vi!! Vel om jeg grubler og funderer over det , hjelper jo ingen ting, jeg shopper og koser meg som jeg pleier jeg!!


Vel barna fortjener jo noen gaver også da, men hva skal jeg kjøpe tro??

Har du noen gode tips å komme med om spennende gaver for et par jenter??


8 kommentarer:

Elis@beth sa...

Er så enig med deg! Her i huset får lillesnupp dukkehus og storesnupp tv! Største har bursdag den 17 desember så det er jo en gave til som må pønskes ut..ikke lett nei!

Lykke til med gavene!

Torilpia sa...

Jeg har selv tre jenter i alderen fire til sytten - som også har "alt". Er ganske enig med deg i dine tanker om bruk og kast mentaliteten i dagens samfunn - men hjelp så vanskelig å la være.
Heldigvis har vi skrenket kraftig inn på antall gaver. Sluttet med alt ekstra-gave-tullet og heller kjøpt skikkelige gaver til dem. Eldstejenta ønsker seg alt fra kosedyr via puslespill - til klær og penger. Mellomste ønsker seg gitar, gitar-timer, dansetimer - klær og penger. Minstejenta har lagt sin elsk på Lundby dukkehus (til sin mors store glede) - så da spørs det .. :o)

Koselig blogg dette - og viktige ting du setter fingeren på her.

Det får meg til å tenke på en liten gutt jeg kjente for noen år siden. Han var ikke så godt vant - mora var psykisk syk og faren alkoholiker. Han bodde hos bestemoren sin - og hun hadde ikke så mye ekstra å rutte med. Gaveønsket hans til jul da han var tre år; "en sånn liten appelsin" (clementine). Herlig liten solstråle :o)

Lykke til med juleforberedelser - jeg kommer nok innom igjen senere.

Gro sa...

Ja Aase - barna har virkelig mye og det de kanskje trenger er positiv tid med oss som foreldre! Hva med å gi dem en helg på Pers med badeland eller en weekend i Legoland - eller klippekort på innebadet - eller en annen opplevelse du vet de setter pris på! Selvfølgelig alt sammen noe dere må være med på dere voksne også! Klem fra meg

Nikoline sa...

Du er inne på noko vesentleg der,ja... me akkar og oier oss og shoppar likevel innimellom klagene... me er rare,då! Her hjå oss var det aldri ei jul uten bøker under juletreet då me var små,og den tradisjonen har eg ført vidare til mine barn og no barnebarn. Kjøper alltid fleire bøker til jul (og ynskjer meg bøker sjølv)og til barnebarna har eg i fleire år kjøpt lydbøker då dei har døv mor.Ho les til dei ho også,på tegnspråk,men det kan jo vera greit å få litt høgtlesing utan at dei må fylgja så intenst med på tegna.
Nye spel som heile familien kan delta i er jo også alltid kjekt til jul,og så brukar me å kjøpa eit stooort puslespel som blir pusla på av alle i romjula.
Ja,dette var det eg kom på av "assistanse", du får sikkert mange gode tips hjå andre småbarnsforeldre.
Ha ein flott kveld :0)

Villa von Krogh sa...

Hva med en opplevelse? Noe dere kan gjøre som de kanskje har veldig lyst til. Sammen hele familien... Slike ting synes jeg er koselig da. :)

Ruths datter sa...

Ja det å ha fri er gave nok for meg. Ellers er det ikke alltid lett å komme på noe.Lykke til i julestria.

Guttemamma sa...

Ikke så god på jenter jeg da men...her i huset blir det gjerne sportsutstyr som ski,skidress,skøyter osv. Og brettspill og bøker er alltid lærermammas favoritt:-)

Kari sa...

Ja, det er så sant det du sier, det er ofte vanskelig å finne gaver til mennesker som har alt. Og, som så mange andre allerede har sagt, så er jo opplevelser en fin gave. Selv om det helt sikkert er stas for ei lita jente å få en håndfast gave under treet :) Kanskje et hobbysett fra panduro? Da kan dere jo gjøre noe sammen :)